
P2P zaradzi korkom?
8 stycznia 2009, 17:24Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine postanowili użyć sieci P2P do walki z korkami na drogach. W International Journal of Vehicle Information and Communication Systems piszą oni, że najpoważniejszym problemem na drogach jest brak systemów zbierania i prezentowania użytecznych informacji o ruchu.
Żyj szybko, umieraj... normalnie
12 marca 2009, 19:58Czy "żyć szybko" znaczy "umierać młodo"? Biolodzy przez długi czas twierdzili, że tak, bowiem zwiększone tempo metabolizmu powinno powodować uszkodzenia wywołane m.in. powstawaniem nadmiaru wolnych rodników. Wyniki prostego doświadczenia obalają jednak (lub przynajmniej stawiają pod znakiem zapytania) prawdziwość tej hipotezy.

Otyłość sprzyja alergiom?
9 maja 2009, 22:35Choć otyłość jest chorobą wywołującą ogólne osłabienie odporności, okazuje się, że jej rozwój sprzyja także występowaniu alergii - chorób wywołanych nadmierną reakcją układu immunologicznego. O odkryciu informują badacze z amerykańskiego Narodowego Instytutu Środowiskowych Nauk Medycznych (NIEHS).

Nowy czynnik ryzyka?
15 lipca 2009, 11:35Iloraz inteligencji niższy od przeciętnego stanowi czynnik ryzyka chorób serca. W studium uwzględniono 4289 osób. Okazało się, że samo IQ wyjaśniało ponad 20% różnic w śmiertelności grup o niskim i wysokim statusie socjoekonomicznym. Działo się tak nawet po uwzględnieniu innych czynników ryzyka (European Heart Journal).

Półkulowe rozumienie idiomów
16 września 2009, 09:03By zrozumieć idiomy, aktywujemy obie półkule naszego mózgu, lecz kluczową rolę odgrywa półkula prawa. Włoscy naukowcy doszli do tego wniosku podczas badań na 15 studentach (BMC Neuroscience).

Nadzorca kodu
1 listopada 2009, 15:39Jak wynika z raportu opracowanego w 2006 r. przez firmę Symantec, naprawienie typowego błędu w oprogramowaniu zajmuje średnio aż miesiąc. Aby temu zaradzić (przynajmniej częściowo), zespół Martina Rinarda z MIT założył firmę Determina, której zadaniem jest stworzenie "nieśmiertelnego, nienaruszalnego programu".
LCD "widzi" w trzech wymiarach
16 grudnia 2009, 11:14Ramesh Raskar, Matthew Hirsch i Henry Holtzman z Massachusetts Institute of Technology Media Lab oraz Douglas Lanman z Brown University stworzyli wyświetlacz LCD, który "widzi" w trzech wymiarach to, co dzieje się przed nim. Urządzenie BiDi (bi-directional) pozwala użytkownikowi na manipulowanie wyświetlanymi obiektami za pomocą ruchów rąk.

Project Natal nie droższy niż 80 USD?
23 lutego 2010, 11:04Jak wiemy, Microsoft zapowiedział premierę technologii Project Natal na bieżący rok. Jak twierdzi serwis Fudzilla, teraz w koncernie trwa gorączkowa dyskusja dotycząca ceny, którą będą musieli zapłacić użytkownicy.

Oszustwo na celowniku
7 maja 2010, 07:29Ludzie są szczególnie biegli w identyfikowaniu oszustw. Wspiera to teorię, zgodnie z którą oprócz ogólnej zdolności do wnioskowania, natura, a właściwie ewolucja wyposażyła nas w systemy pozwalające prowadzić skuteczne rozumowania dotyczące ważnych kwestii, np. kłamstwa (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Mózgowy efekt sławy
14 lipca 2010, 10:21Celebryci coraz częściej zostają ambasadorami różnych marek. Dotąd psycholodzy nie wiedzieli jednak, czemu gwiazdy są skuteczniejsze w przekonywaniu do produktu czy zachęcaniu do zakupu niż równie atrakcyjne nieznane osoby.